Realizując w klasach drugich
gimnazjum geometrię dałam uczniom do wykonania następujący projekt:
Układanie posadzki
ZADANIE:
Zaprojektuj wzór posadzki,
mozaiki mającej kształt prostokąta lub koła. Cała powierzchnia posadzki powinna
być pokryta regularnymi kształtami geometrycznymi (jednym lub kilkoma) tak, aby
pomiędzy nimi nie było pustych miejsc.
JAK ZACZĄĆ?
1) Przyjrzyj
się różnym posadzkom, chodnikom, mozaikom. Odwiedzaj miejsca gdzie można
znaleźć takie wzory.
2) Poszukaj
przykładów wzorów w magazynach, gazetach. Zajrzyj również do Internetu.
3) Stwórz
swój własny wzór. Zacznij od zrobienia odręcznego szkicu.
4) Możesz
używać nietypowych kształtów, np. liter. Jeśli wypełnisz płaszczyznę jednym
ciekawym kształtem, podnosi to ocenę Twojego projektu.
WSKAZÓWKI:
1) Przygotuj
karton w wybranym przez Ciebie kolorze.
2) Projekt
możesz wykonać różnymi technikami, np. rysunkiem, wyklejanką itp.
3) Pracę
wykonujemy ręcznie ( nie drukuj wzoru na drukarce).
4) Pracę
wykonuj zachowując estetykę i dokładność, używaj przyrządów.
5) Twoja
praca ma być ciekawym pomysłem, dlatego najważniejszy jest projekt wzoru.
6) Możesz
używać kolorów.
DO ODDANIA:
Karton z zaprojektowanym i
wykonanym wzorem.
DATA ODDANIA:
Uczniowie mieli miesiąc na
wykonanie projektu. Po oddaniu prac przez uczniów, poprosiłam nauczyciela
plastyki o pomoc w ich ocenie. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że w projekcie
dobrze jest zadać uczniom format pracy jednakowy dla wszystkich. Trudno oceniać
prace wykonane w bardzo różnych formatach. Również dobrze, by uczniowie wykonywali
prace używając tylko kolorów białego i czarnego. Ta zmiana sprawi, że uczniowie
bardziej skupią się na zaprojektowaniu ciekawego wzoru.
Można dać uczniom propozycję, by w fazie wstępnej
pracy nad projektem fotografowali oglądane przez siebie mozaiki czy posadzki.
Również korzystając z zasobu Internetu
utrwalali to, co wydaje im się ciekawe i fascynujące w badanym temacie.
Już teraz widziałam, że niektórzy z nich zainteresowali się pracami M.C.
Eschera. Uczniowie oddając prace mogliby pokazać co utrwalili i jakie mieli
inspiracje w wykonywaniu swojego wzoru ( opcja dla chętnych).
A oto przykładowe prace uczniów:
Autorka: A. Suchodolska, nauczycielka matematyki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz