czwartek, 12 października 2017

Układanie posadzki



Realizując w klasach drugich gimnazjum geometrię dałam uczniom do wykonania następujący projekt:
Układanie posadzki

ZADANIE:
Zaprojektuj wzór posadzki, mozaiki mającej kształt prostokąta lub koła. Cała powierzchnia posadzki powinna być pokryta regularnymi kształtami geometrycznymi (jednym lub kilkoma) tak, aby pomiędzy nimi nie było pustych miejsc.

JAK ZACZĄĆ?
1)      Przyjrzyj się różnym posadzkom, chodnikom, mozaikom. Odwiedzaj miejsca gdzie można znaleźć takie wzory.
2)      Poszukaj przykładów wzorów w magazynach, gazetach. Zajrzyj również do Internetu.
3)      Stwórz swój własny wzór. Zacznij od zrobienia odręcznego szkicu.
4)      Możesz używać nietypowych kształtów, np. liter. Jeśli wypełnisz płaszczyznę jednym ciekawym kształtem, podnosi to ocenę Twojego projektu.

WSKAZÓWKI:
1)      Przygotuj karton w wybranym przez Ciebie kolorze.
2)      Projekt możesz wykonać różnymi technikami, np. rysunkiem, wyklejanką itp.
3)      Pracę wykonujemy ręcznie ( nie drukuj wzoru na drukarce).
4)      Pracę wykonuj zachowując estetykę i dokładność, używaj przyrządów.
5)      Twoja praca ma być ciekawym pomysłem, dlatego najważniejszy jest projekt wzoru.
6)      Możesz używać kolorów.

DO ODDANIA:
Karton z zaprojektowanym i wykonanym wzorem.

DATA ODDANIA:

Uczniowie mieli miesiąc na wykonanie projektu. Po oddaniu prac przez uczniów, poprosiłam nauczyciela plastyki o pomoc w ich ocenie. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że w projekcie dobrze jest zadać uczniom format pracy jednakowy dla wszystkich. Trudno oceniać prace wykonane w bardzo różnych formatach. Również dobrze, by uczniowie wykonywali prace używając tylko kolorów białego i czarnego. Ta zmiana sprawi, że uczniowie bardziej skupią się na zaprojektowaniu ciekawego wzoru.
Można  dać uczniom propozycję, by w fazie wstępnej pracy nad projektem fotografowali oglądane przez siebie mozaiki czy posadzki. Również korzystając z zasobu Internetu  utrwalali to, co wydaje im się ciekawe i fascynujące w badanym temacie. Już teraz widziałam, że niektórzy z nich zainteresowali się pracami M.C. Eschera. Uczniowie oddając prace mogliby pokazać co utrwalili i jakie mieli inspiracje w wykonywaniu swojego wzoru ( opcja dla chętnych). 

A oto przykładowe prace uczniów:















Autorka: A. Suchodolska, nauczycielka matematyki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz