poniedziałek, 18 września 2017

The Merchant of Venice



Wychodząc naprzeciw ogromnej chęci uczniów do czytania książek w oryginale wzięliśmy „na warsztat” Williama Szekspira. Ale choć nazwisko Szekspira każdy uczeń rozpoznaje bezbłędnie, znajomość jego twórczości jest często powierzchowna, wyrywkowa i pochodzi z „drugiej ręki”, czyli z adaptacji filmowych. Spróbowaliśmy zatem wykorzystać istniejącą już na rynku polskim uproszczoną wersję „Kupca weneckiego” tak aby czytanie było przede wszystkim przyjemnością a nie wyzwaniem nie do pokonania.
W doborze zadawanych klasie lektur warto kierować się ich zainteresowaniem, dojrzałością a nader wszystko poziomem językowym. Zaleca się, aby lektura była na poziomie o jeden niższym od aktualnego prezentowanego przez uczniów. Nowe słownictwo ma stanowić ok 30% tekstu.

Zadanie 1.
Czas: 10 min.
Przyglądamy się okładce książki, opisujemy ją, omawiamy również tytuł dzieła oraz tło historyczne. Jaką rolę pełniła wówczas Wenecja?





Zadanie 2
Czas: 20 min

Dzielimy grupę uczniów na 4 grupy – każda z nich dostaje za zadanie przygotować ikonografikę (graficzną wizualizacja informacji, danych i wiedzy, zaprojektowana tak, by przekazywać audiencji złożone dane w przystępny i jasny sposób. Źródło: Wikipedia) głównych postaci dramatu. Następnie prezentujemy wynik prac całej klasie.
 









Zadanie 3
Czas: 10 min

Uczniowie omawiają kolejno wszystkie akty utworu. W akcie 1 należy zwrócić szczególną uwagę na pozycję narodu żydowskiego w czasach Szekspira zarówno w Wenecji jak i Anglii. Czy problem wyznania jest obecnym problemem w kraju, w którym mieszkają uczniowie biorący udział w zajęciach?


Zadanie 4
Czas: 20 min
Na podstawie aktu 1 urządzamy TALK SHOW pod tytułem „Why Portia can’t find a husband.”
Uczniowie w parach wcielają się w rolę dziennikarzy, komentatorów i symulują rozmowę nagrywaną do telewizji.

Zadanie 4
Czas: 30 min

Akt 2 to przede wszystkim porównanie zachowania dwóch ojców: Shylocka, który zamyka swoją córkę w pokoju zakazując jej wychodzenia podczas jego nieobecności oraz ojca Portci, który pomimo tego, że już nie żyje wzbudza w córce respekt i posłuszeństwo.

Następnie uczniowie odgrywają scenki.  Jednym z uczniów jest Shylock, drugi - inspektorem policji pracującym na komisariacie, do którego przychodzi zrozpaczony ojciec zgłaszający zaginięcie córki. Uczniowie starają się przewidzieć reakcję ojca, sposób jego wypowiedzi, itp.
Ćwiczone są pytania w czasie przeszłym.

Chętni uczniowie mogą również napisać krótki artykuł prasowy na jeden z poniższych tematów:

Father Cries over Missing Daughter and Jewels!

Masked Men Take Lady Dresses as a Man

Lady Portia says “NO” to Another Suitor

Merchant Agrees to Pay Pound of Flesh for Loan


Zadanie 5
Czas: 20 min.

Akt 3 nosi nazwę Bad News więc uczniowie wymyślają horoskopy na kolejny dzień dla bohaterów dramatu – ćwiczymy czasy przyszłe!

Zadanie 6
Czas: 20 min

Na zakończenie zajęć rozmawiamy na temat uniwersalnych prawd zawartych w utworze: miłość i nienawiść (lekkomyślność i zgoda Antonia by zapłacić własnym ciałem za niespłacony dług; gdzie sięga miłość?); wybaczenie i odwet (czy współodczuwamy z Shylockiem?); odwaga wyrażanie własnego zdania (Portia i Nerissa przebierają się za mężczyzn i dopiero wtedy otwarcie wypowiadają swoje racje); uprzedzenie i tolerancja (czy akceptujemy ludzi o odmiennych przekonaniach); pieniądze (Czy miłość i przyjaźń są silniejsze od pieniędzy?)

Przygotowując zajęcia korzystałam z wydania oraz materiałów przygotowanych przez wydawnictwo Pearson.

http://www.pearson.co.jp/en/catalog/product.php?item=404066

Autorka: Magdalena Wójcik, nauczycielka j. angielskiego

Od Koordynatora:
W następstwie zajęć prowadzonych przez Magdę do biblioteki szkolnej zakupiliśmy ponad 70 pozycji anglojęzycznych, bo uczniowie naszego LO zapragnęli więcej czytać!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz