Wychodząc
naprzeciw ogromnej chęci uczniów do czytania książek w oryginale wzięliśmy „na
warsztat” Williama Szekspira. Ale choć nazwisko Szekspira każdy uczeń
rozpoznaje bezbłędnie, znajomość jego twórczości jest często powierzchowna,
wyrywkowa i pochodzi z „drugiej ręki”, czyli z adaptacji filmowych. Spróbowaliśmy
zatem wykorzystać istniejącą już na rynku polskim uproszczoną wersję „Kupca
weneckiego” tak aby czytanie było przede wszystkim przyjemnością a nie
wyzwaniem nie do pokonania.
W
doborze zadawanych klasie lektur warto kierować się ich zainteresowaniem,
dojrzałością a nader wszystko poziomem językowym. Zaleca się, aby lektura była
na poziomie o jeden niższym od aktualnego prezentowanego przez uczniów. Nowe
słownictwo ma stanowić ok 30% tekstu.
Zadanie 1.
Czas: 10 min.
Przyglądamy się okładce książki, opisujemy ją, omawiamy
również tytuł dzieła oraz tło historyczne. Jaką rolę pełniła wówczas Wenecja?
Zadanie 2
Czas: 20 min
Dzielimy grupę uczniów na 4 grupy – każda z nich dostaje za
zadanie przygotować ikonografikę (graficzną wizualizacja informacji, danych i wiedzy, zaprojektowana tak, by
przekazywać audiencji złożone dane w przystępny i jasny sposób. Źródło:
Wikipedia) głównych postaci dramatu. Następnie prezentujemy wynik prac całej
klasie.
Zadanie 3
Czas: 10 min
Uczniowie omawiają kolejno
wszystkie akty utworu. W akcie 1 należy zwrócić szczególną uwagę na pozycję
narodu żydowskiego w czasach Szekspira zarówno w Wenecji jak i Anglii. Czy
problem wyznania jest obecnym problemem w kraju, w którym mieszkają uczniowie
biorący udział w zajęciach?
Zadanie 4
Czas: 20 min
Na podstawie aktu 1 urządzamy TALK
SHOW pod tytułem „Why Portia can’t find a husband.”
Uczniowie w parach wcielają się w
rolę dziennikarzy, komentatorów i symulują rozmowę nagrywaną do telewizji.
Zadanie 4
Czas: 30 min
Akt 2 to przede wszystkim
porównanie zachowania dwóch ojców: Shylocka, który zamyka swoją córkę w pokoju
zakazując jej wychodzenia podczas jego nieobecności oraz ojca Portci, który
pomimo tego, że już nie żyje wzbudza w córce respekt i posłuszeństwo.
Następnie uczniowie odgrywają
scenki. Jednym z uczniów jest Shylock,
drugi - inspektorem policji pracującym na komisariacie, do którego przychodzi
zrozpaczony ojciec zgłaszający zaginięcie córki. Uczniowie starają się
przewidzieć reakcję ojca, sposób jego wypowiedzi, itp.
Ćwiczone są pytania w czasie
przeszłym.
Chętni uczniowie mogą również
napisać krótki artykuł prasowy na jeden z poniższych tematów:
Father Cries over Missing Daughter and Jewels!
Masked Men Take Lady Dresses as a Man
Lady Portia says “NO” to Another Suitor
Merchant Agrees to Pay Pound of Flesh for Loan
Zadanie 5
Czas: 20 min.
Akt 3 nosi nazwę Bad News więc uczniowie wymyślają
horoskopy na kolejny dzień dla bohaterów dramatu – ćwiczymy czasy przyszłe!
Zadanie 6
Czas: 20 min
Na zakończenie zajęć rozmawiamy na
temat uniwersalnych prawd zawartych w utworze: miłość i nienawiść (lekkomyślność
i zgoda Antonia by zapłacić własnym ciałem za niespłacony dług; gdzie sięga
miłość?); wybaczenie i odwet (czy współodczuwamy z Shylockiem?); odwaga wyrażanie
własnego zdania (Portia i Nerissa przebierają się za mężczyzn i dopiero wtedy
otwarcie wypowiadają swoje racje); uprzedzenie i tolerancja (czy akceptujemy
ludzi o odmiennych przekonaniach); pieniądze (Czy miłość i przyjaźń są
silniejsze od pieniędzy?)
Przygotowując zajęcia korzystałam
z wydania oraz materiałów przygotowanych przez wydawnictwo Pearson.
http://www.pearson.co.jp/en/catalog/product.php?item=404066
Autorka: Magdalena Wójcik, nauczycielka j. angielskiego
Od Koordynatora:
W następstwie zajęć prowadzonych przez Magdę do biblioteki szkolnej zakupiliśmy ponad 70 pozycji anglojęzycznych, bo uczniowie naszego LO zapragnęli więcej czytać!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz