środa, 27 września 2017

Biblijne frazeologizmy – lekcja uwzględniająca potrzeby trzech typów ucznia – wzrokowca, słuchowca i kinestetyka


Zadanie 1
Czas: 15 minut

Na początku dzielimy uczniów na sześć grup. Każdej rozdajemy zestaw karteczek zawierających hasła przemieszane i pozmieniane frazeologizmy – niektóre mają zmienioną formę, inne są niekompletne – trzeba je uporządkować, właściwie sformułować i wyjaśnić ich znaczenie. Uczniowie mają 10 minut na intensywną pracę. Następnie nauczyciel zbiera ustalenia, które zostaną ocenione pod koniec lekcji.

Zadanie 2
Czas: 15 minut

Nauczyciel, korzystając ze Słownika frazeologizmów, czyta powoli definicje tych, które wcześniej uczniowie mieli opracować. Członkowie poszczególnych grup mają jak najszybciej zareagować, podając właściwą formę danego zwrotu bądź hasła. Za każą poprawną odpowiedź, grupa otrzymuje punkt. Celem zadania jest odnalezienie tych frazeologizmów, z którymi uczniowie mieli największe problemy. Sześć najtrudniejszych sformułowań zostaje przydzielonych w formie losowania – po jednym każdej z grup.



Żródło: https://www.slideserve.com/scorpio/zwiazki-frazeologiczne



Zadanie 3
Czas: 30-40 minut

Zespoły mają przygotować plakat, hasło lub nawet przemyśleć kampanię promocyjną pozwalającą zapamiętać znaczenie danego sformułowania. Pracują z dużymi kartonami, kredkami i mazakami. Jako inspirację można wykorzystać reklamy społeczne ze strony Ojczysty – dodaj do ulubionych https://www.facebook.com/jezykojczysty/

źródło: http://lekturykrzysia.blogspot.com/2014/10/mowie-i-pisze-poprawnie.html
Żródło: http://prace-pisemne.blogspot.com/2014/10/zwiazki-frazeologiczne.html



Zadanie 4
Czas:  10 minut

Pod koniec zajęć – uczniowie dokonują głosowania na najlepszy plakat. Ich głosy decydują o ocenie, ponieważ w każdym z trzech etapów lekcji można było uzyskać maks. trzy punkty (1 miejsce – 3p, 2 miejsce -2p, 3 miejsce – 1p). Pod koniec zajęć nauczyciel ogłasza wyniki. W zależności od poziomu przyznaje oceny bardzo dobre – albo tylko najlepszej grupie, albo, w przypadku bardzo wyrównanego, dobrego poziomu, większej ilości zespołów, np. zwycięzcy – ocena celująca, drugie miejsce – bardzo dobra, trzecie bardzo dobra z minusem.

Zajęcia dla klasy pracującej w bloku zajęć 2 x 45 minut

Autor: dr Piotr Szwed, nauczyciel j. polskiego i WOK 

Komentarz od Koordynatora: Praca przy zastosowaniu tego scenariusza doprowadziła do wzbogacenia biblioteki szkolnej o ciekawe słowniki. Inne niż ortograficzny ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz