Zadanie 1
Czas: 15 minut
Na początku dzielimy uczniów na
sześć grup. Każdej rozdajemy zestaw karteczek zawierających hasła przemieszane
i pozmieniane frazeologizmy – niektóre mają zmienioną formę, inne są
niekompletne – trzeba je uporządkować, właściwie sformułować i wyjaśnić ich
znaczenie. Uczniowie mają 10 minut na intensywną pracę. Następnie nauczyciel
zbiera ustalenia, które zostaną ocenione pod koniec lekcji.
Zadanie 2
Czas: 15 minut
Nauczyciel, korzystając ze Słownika frazeologizmów,
czyta powoli definicje tych, które wcześniej uczniowie mieli opracować.
Członkowie poszczególnych grup mają jak najszybciej zareagować, podając
właściwą formę danego zwrotu bądź hasła. Za każą poprawną odpowiedź, grupa
otrzymuje punkt. Celem zadania jest odnalezienie tych frazeologizmów, z którymi
uczniowie mieli największe problemy. Sześć najtrudniejszych sformułowań zostaje
przydzielonych w formie losowania – po jednym każdej z grup.
Żródło: https://www.slideserve.com/scorpio/zwiazki-frazeologiczne |
Zadanie 3
Czas: 30-40 minut
Zespoły mają przygotować plakat, hasło lub nawet
przemyśleć kampanię promocyjną pozwalającą zapamiętać znaczenie danego
sformułowania. Pracują z dużymi kartonami, kredkami i mazakami. Jako inspirację
można wykorzystać reklamy społeczne ze strony Ojczysty – dodaj do ulubionych
https://www.facebook.com/jezykojczysty/
źródło: http://lekturykrzysia.blogspot.com/2014/10/mowie-i-pisze-poprawnie.html |
Żródło: http://prace-pisemne.blogspot.com/2014/10/zwiazki-frazeologiczne.html |
Zadanie 4
Czas: 10 minut
Pod koniec zajęć – uczniowie
dokonują głosowania na najlepszy plakat. Ich głosy decydują o ocenie, ponieważ w
każdym z trzech etapów lekcji można było uzyskać maks. trzy punkty (1 miejsce –
3p, 2 miejsce -2p, 3 miejsce – 1p). Pod koniec zajęć nauczyciel ogłasza wyniki.
W zależności od poziomu przyznaje oceny bardzo dobre – albo tylko najlepszej
grupie, albo, w przypadku bardzo wyrównanego, dobrego poziomu, większej ilości
zespołów, np. zwycięzcy – ocena celująca, drugie miejsce – bardzo dobra,
trzecie bardzo dobra z minusem.
Zajęcia dla klasy pracującej w bloku zajęć 2 x 45 minut
Autor: dr Piotr Szwed, nauczyciel j. polskiego i WOK
Komentarz od Koordynatora: Praca przy zastosowaniu tego scenariusza doprowadziła do wzbogacenia biblioteki szkolnej o ciekawe słowniki. Inne niż ortograficzny ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz