wtorek, 10 października 2017

Bogactwo kulturowe Polski - lekcja geografii dla licealistów




Czas realizacji lekcji 45 min.

Cele lekcji:

Poznanie bogactwa kulturowego Polski oraz rozbudzanie u uczniów uczuć patriotycznych.

Cele szczegółowe:

a) Wiadomości

Uczeń zna:
§  znaczenie terminu:  kultura, kultura materialna, kultura niematerialna, dziedzictwo kulturowe, pomniki historii
§  nazwy polskich obiektów wpisanych na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO,
§  nazwiska i dokonania polskich noblistów.

Uczeń wyjaśnia:
§  wpływ działalności sławnych Polaków na rozwój cywilizacyjny świata,
§  różnice między elementami kultury materialnej i duchowej,
§  warunki, jakie muszą spełniać obiekty, aby zostały wpisane na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO lub listę pomników historii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:
§  wskazać obiekty wpisane na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO  na mapie Polski,
§  omówić rolę wybitnych Polaków w rozwoju nauki.

c) Postawy

Uczeń:
§  Współpracuje w grupie,
§  Wykazuje uczucia patriotyczne.

Forma pracy:
grupowa, indywidualna, zbiorowa.

Metody:
burza mózgów, pogadanka, karty pracy, metoda projektu, mapa mentalna wykonana wspólnie na tablicy.

Środki dydaktyczne:
podręcznik (s. 121–124), mapa fizyczna Polski, atlas geograficzny, rzutnik multimedialny, komputer, dodatkowe źródła informacji (internet, literatura itp.).

Tydzień wcześniej nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, który będzie realizowany w formie projektu „Bogactwo kulturowe Polski”.
Klasa zostaje podzielona na cztery grupy. Każda grupa wybiera lidera odpowiedzialnego za pracę zespołu. Liderzy losują karty pracy z tematem projektu, który uczniowie mogą zrealizować w dowolnej formie (np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu, relacji). Zagadnienia do zaprezentowania to:
ü  Pomniki historii
ü  Lista UNESCO
ü  Polscy nobliści
ü  Sławni Polacy
Prezentacja grupy powinna trwać do 10 min.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne.
2. Nauczyciel w formie pogadanki przybliża znaczenie terminów: kultura, kultura materialna, kultura niematerialna, dziedzictwo kulturowe, pomniki historii.
Następnie uczniowie próbują zdefiniować przybliżone terminy a nauczyciel weryfikuje ich wypowiedzi, po czym zapisuje pełne definicje na tablicy, a uczniowie w zeszytach.

Faza realizacyjna
1. Liderzy kolejno przedstawiają wyniki pracy swoich grup, pamiętając że prezentacja powinna trwać do 10 min.
2. Po przedstawieniu wszystkich projektów nauczyciel wraz z uczniami, m.in. na podstawie podręcznika uzupełnia lub koryguje informacje przedstawione przez poszczególne grupy.
3. Następnie prosi uczniów o podanie przykładów kultury materialnej i duchowej.
Jeden z uczniów zapisuje na tablicy – w ten sposób powstaje mapa mentalna. Aby odróżnić wytwory kultury materialnej od duchowej, zaznacza je odpowiednimi kolorami.



Załącznik nr 1.
Przykładowo uzupełniona mapa mentalna powinna zawierać w obrębie kultury następujące elementy:

KULTURA to: symbole, obyczaje, obrazy, rzeźby, pałace, świątynie.
b c8 Scenariusz lekcji
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel omawia i ocenia projekty wykonane przez uczniów, uwzględniając:
§  poprawność merytoryczną (również rodzaj wykorzystanych źródeł),
§  jakość wykonania (estetykę, pomysłowość, czytelność, efekty wizualne),
§  wkład pracy poszczególnych członków grupy.
2. Nauczyciel sprawdza stopień opanowania materiału przez uczniów, dając im do wypełnienia podsumowujące karty pracy.

Praca domowa:
Podaj nazwę polskiego obiektu, który zasługuje wg Ciebie na wpisanie na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO . Uzasadnij swój wybór kilkoma argumentami.

Autorką scenariusza jest p. Tina Darulewska, nauczycielka geografii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz