Czas
realizacji lekcji 45 min.
Cele lekcji:
Poznanie bogactwa
kulturowego Polski oraz rozbudzanie u uczniów uczuć patriotycznych.
Cele szczegółowe:
a) Wiadomości
Uczeń zna:
§ znaczenie
terminu: kultura, kultura
materialna, kultura niematerialna, dziedzictwo kulturowe, pomniki historii
§ nazwy
polskich obiektów wpisanych na Listę światowego
dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO,
§ nazwiska
i dokonania polskich noblistów.
Uczeń wyjaśnia:
§ wpływ działalności
sławnych Polaków na rozwój cywilizacyjny świata,
§ różnice
między elementami kultury materialnej i duchowej,
§ warunki,
jakie muszą spełniać obiekty, aby zostały wpisane na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO
lub listę pomników historii.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
§ wskazać
obiekty wpisane na Listę światowego
dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO na mapie Polski,
§ omówić
rolę wybitnych Polaków w rozwoju nauki.
c) Postawy
Uczeń:
§ Współpracuje
w grupie,
§ Wykazuje
uczucia patriotyczne.
Forma
pracy:
grupowa, indywidualna,
zbiorowa.
Metody:
burza mózgów,
pogadanka, karty pracy, metoda projektu, mapa mentalna wykonana wspólnie na
tablicy.
Środki
dydaktyczne:
podręcznik (s.
121–124), mapa fizyczna Polski, atlas geograficzny, rzutnik multimedialny,
komputer, dodatkowe źródła informacji (internet, literatura itp.).
Tydzień
wcześniej nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, który będzie realizowany w
formie projektu „Bogactwo kulturowe Polski”.
Klasa
zostaje podzielona na cztery grupy. Każda grupa wybiera lidera odpowiedzialnego
za pracę zespołu. Liderzy losują karty pracy z tematem projektu, który
uczniowie mogą zrealizować w dowolnej formie (np. prezentacji multimedialnej,
plakatu, filmu, relacji). Zagadnienia do zaprezentowania to:
ü
Pomniki historii
ü
Lista UNESCO
ü
Polscy nobliści
ü
Sławni Polacy
Prezentacja
grupy powinna trwać do 10 min.
Przebieg
lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Czynności
organizacyjne.
2. Nauczyciel w formie
pogadanki przybliża znaczenie terminów: kultura, kultura materialna, kultura niematerialna,
dziedzictwo kulturowe, pomniki historii.
Następnie uczniowie
próbują zdefiniować przybliżone terminy a nauczyciel weryfikuje ich wypowiedzi,
po czym zapisuje pełne definicje na tablicy, a uczniowie w zeszytach.
Faza realizacyjna
1. Liderzy kolejno
przedstawiają wyniki pracy swoich grup, pamiętając że prezentacja powinna trwać
do 10 min.
2. Po przedstawieniu
wszystkich projektów nauczyciel wraz z uczniami, m.in. na podstawie podręcznika
uzupełnia lub koryguje informacje przedstawione przez poszczególne grupy.
3. Następnie prosi
uczniów o podanie przykładów kultury materialnej i duchowej.
Jeden z uczniów
zapisuje na tablicy – w ten sposób powstaje mapa mentalna. Aby odróżnić wytwory
kultury materialnej od duchowej, zaznacza je odpowiednimi kolorami.
Załącznik nr 1.
Przykładowo uzupełniona
mapa mentalna powinna zawierać w obrębie kultury następujące elementy:
KULTURA
to: symbole, obyczaje, obrazy, rzeźby, pałace, świątynie.
b c8 Scenariusz
lekcji
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel omawia i
ocenia projekty wykonane przez uczniów, uwzględniając:
§
poprawność merytoryczną (również rodzaj wykorzystanych źródeł),
§
jakość wykonania (estetykę, pomysłowość, czytelność, efekty
wizualne),
§
wkład pracy poszczególnych członków grupy.
2. Nauczyciel sprawdza
stopień opanowania materiału przez uczniów, dając im do wypełnienia
podsumowujące karty pracy.
Praca
domowa:
Podaj nazwę polskiego
obiektu, który zasługuje wg Ciebie na wpisanie na Listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO .
Uzasadnij swój wybór kilkoma argumentami.
Autorką scenariusza jest p. Tina Darulewska, nauczycielka geografii
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz