poniedziałek, 16 października 2017

ROZGRZEWKI I PRZERYWNIKI

Jako nauczycielka z kilkunastoletnim doświadczeniem w pracy z uczniami na różnych poziomach, wiem, jak ważne jest urozmaicanie zajęć krótkimi, pozornie niewiele znaczącymi, elementami w postaci gier i zabaw. Szczególne znaczenie ma to w pracy z młodszymi dziećmi, u których czas koncentracji na jednym zadaniu jest zdecydowanie krótszy niż u uczniów starszych, czy osób dorosłych.
Chciałabym zatem podzielić się z Wami kilkoma pomysłami na rozgrzewki i przerywniki, które stosuję z powodzeniem zarówno w klasach 1 szkoły podstawowej, jak i z licealistami. Istotną ich cechą jest fakt, że można dostosować je do niemalże każdego nauczanego przedmiotu.

1.       MEMORY GAME
Jedna z najprostszych gier utrwalających słownictwo. Należy przygotować równej wielkości kartoniki z nadrukowanymi nazwami przedmiotów, oraz ich graficznym odzwierciedleniem. Każda grupa uczniów otrzymuje swój zestaw. Rozkładają go na ławce zadrukowaną stroną do dołu. W każdej turze uczeń odkrywa poszczególne karty szukając pary wyraz-obrazek. W określonym czasie każda z osób musi zebrać jak najwięcej poprawnie dobranych par.

 




2.       JENGA
Jedna z najlepszych gier towarzyskich, którą można wykorzystać do pracy na lekcji. U mnie świetnie sprawdza się w pracy z maturzystami, tuż przed egzaminami, kiedy trzeba powtórzyć słownictwo ze wszystkich przerobionych działów. Na drewnianych bloczkach przyklejamy wydrukowane polecenia, np.: Name 5 adjectives describing personality. (Podaj 5 przymiotników opisujących osobowość). Uczniowie mogą pracować indywidualnie (co polecam), mogą ścigać się z czasem, mogą rywalizować na punkty. Pytania (polecenia) można przygotować z różnych działów.
Ponieważ jednak oryginalna gra jest dość droga, proponuję rozejrzeć się w dostępnych na rynku produktach nieoryginalnych.

3.       KABOOM!
Do wykonania gry potrzebujemy drewnianych szpatułek lekarskich. Na części z nich piszemy to czego chcemy nauczyć dzieci, na przykład bezokoliczniki czasowników nieregularnych. Na pozostałych patyczkach umieszczamy napis KABOOM!
Uczniowie siadają w kole. Na środku stawiamy pudełeczko z patyczkami (napisami do dołu, musza być schowane w pojemniku). Każdy uczeń losuje patyczek i, w przypadku czasowników, musi podać dwie formy przeszłe. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi uczeń zatrzymuje patyczek, jeśli nie zna odpowiedzi, patyczek wraca do wspólnej puli. Celem gry jest zgromadzenie jak największej ilości patyczków.




W pudełku ukryte są jednak „haczyki”. To nasze patyczki z napisem KABOOM!. Za każdym razem gdy uczeń wylosuje taką szpatułkę oddaje zgromadzone przez siebie patyczki. I tutaj można stosować różne wersje „kary”
a)      Uczeń oddaje wszystkie szpatułki do wspólnej puli.
b)      Uczeń oddaje wszystkie szpatułki koledze po prawej / lewej stronie.
c)       Uczeń oddaje 3 patyczki osobie siedzącej naprzeciwko.
Wszystko zależy od pomysłowości prowadzącego. UWAGA! Po wylosowaniu patyczka KABOOM!, wraca on do wspólnej puli!

4.       BINGO
Gra bingo jest jedną z najpopularniejszych gier na świecie. Graja w nią ludzie w różnych krajach, w różnym przedziale wiekowym, czasem również na pieniądze.
My w klasie nie uprawiamy hazardu, ale bingo pomaga uczniom gromadzić punktu dodatnie, które mogą wykorzystać zamieniając je na przykład na plusy za aktywność, lub inne bonusy przewidziane przez nauczyciela (ja umożliwiam im losowanie kuponów, na których znajdują się nagrody, np.: dodatkowy punkt na kartkówce, pomoc nauczyciela przy pisaniu wypracowania, zwolnienie z najbliższej kartkówki, itp.).
Bingo może sprawdzać wiedzę z różnych tematów. Może też mieć różne rozmiary dopasowane do potrzeb przedmiotu i przerabianych tematów.
Uczniowie otrzymują karty, na których zaznaczają odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Osoba, która jako pierwsza zaznaczy wszystkie kolejne pola w pionie lub poziomie krzyczy BINGO i wygrywa rundę. Ponieważ moi uczniowie często chcą grać w bingo, a wykonanie kart może być pracochłonne i przede wszystkim wymaga drukowania, czyli nakładu finansowego, proponuję zalaminować karty i zaopatrzyć się w ścieralne markery. Tak przygotowane karty mogą być używane wielokrotnie. 

Dla osób, które nie mają czasu i siły na przygotowanie własnych kart bingo zapraszam na stronę http://www.bingocardprinter.com/bingo-cards/ gdzie można tworzyć swoje zestawy oraz korzystać z tych, które zaprojektowali inni użytkownicy.

Źródło: http://www.bingocardprinter.com/bingo-cards/

5.       DOMINO
Grę Domino zna każdy, więc nie powinna sprawić uczniom problemu. Do przygotowania klocków można wykorzystać drewienka z gry Jenga lub zwykłe zalaminowane kartki papieru. Uczniowie mogą grać parami, mniejszymi lub większymi grupami – w zależności od ilości klocków i zakresu materiału.

Źródło: www.pinterest.com
 Autorką wpisu jest J. Magnus-Żelazko, nauczycielka j. angielskiego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz