wtorek, 4 lipca 2017

Alfred Hitchcock

Wielkim zaskoczeniem było dla mnie odkrycie, że licealiści nie znali osoby ani twórczości Alfreda Hitchocka. Aby to zmienić, przygotowałam zajęcia, które pozwoliły im się wczuć w rolę tego reżysera. Lekcja podzielona została na dwie części, co jest bardzo istotne w tym przypadku.

DZIEŃ 1

Wcześniejsza wiedza

CZAS: 10 min

Najważniejszym jest, by najpierw odnieść się do aktualnej wiedzy uczniów na wskazany temat. Porozmawialiśmy o historii amerykańskiej kinematografii, Alfredzie Hitchcocku i jego filmach, ale i innych reżyserach pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Wymieniliśmy różne gatunki filmowe i co jest dla nich typowe.

ZADANIE 1 

 CZAS: 5/10 min

Kolejnym zadaniem była analiza poniższej infografiki, ilustrującej najbardziej znane filmy Hitchcocka. Uczniowie mieli za zadanie zgadnąć, o jakie filmy chodzi i jakie są ich polskie tytuły. W moim przypadku uczniowie nie znali większości z filmów, zatem spędziliśmy kilka minut na tłumaczeniu symboliki obrazów. W przypadku bardziej zaawansowanej i kreatywnej grupy można ich poprosić o zgadnięcie!



ZADANIE 2 

 CZAS: 10 min

Przeszliśmy do określenia czym jest "trailer". Dużym zaskoczeniem okazał się fakt, jak trailery tworzyło się kiedyś. Trailer do "Psycho" poniżej:


Po obejrzeniu filmu uczniowie mieli porównać trailer z przeszłości z obecną formą, wskazać różnice i podobieństwa. Rozmawialiśmy również o osobie reżysera, który tu sam oprowadza widzów po planie filmowym.

ZADANIE 3

CZAS: 10/15 min
W tym zadaniu uczniowie mieli do obejrzenia kilka znanych fragmentów z "Psychozy" i "Ptaków".
Jeśli jeszcze nie tworzyliście historii z suspensem, teraz jest idealny na to moment!




ZADANIE 4 

CZAS: 10 min

Przechodząc do zadania domowego, rozdałam uczniom pocięte na fragmenty opisy trzech filmów Hitchcocka. Ich zadaniem było złożyć je w całość. Teksty czerpałam z Wikipedii, ale można wykorzystać jakiekolwiek streszczenie znalezione w sieci. Szczególną uwagę zwróciliśmy na słownictwo oraz sposób tworzenia napięcia. To kluczowe dla pracy domowej, o której mowa w dalszych punktach!

ZADANIE 5

CZAS: 5 min
Jeśli uczniowie zainteresowali się postacią reżysera, można im pokazać trailer (znów idealny do porównania!) filmu biograficznego o Hitchcocku. Jest to historia powstania "Psychozy", w której grają Anthony Hopkins, Helen Murren i Scarlett Johansson czy Jessica Biel, więc uczniowie nie powinni mieć problemu z rozpoznaniem nazwisk aktorów.




PRACA DOMOWA - Bądź jak Alfred Hitchcock!
Poprosiłam uczniów, by przygotowali ustną prezentację jednego z filmów Hitchocka w stylu dawnych trailerów. Szczególny nacisk mieli położyć na intonację, gesty, wymowę, artykulację i budowanie napięcia.

DZIEŃ 2

ZADANIE 1 

CZAS: 5/10 min na osobę
Prezentacja zwiastunów autorstwa uczniów.

Kilka prezentacji sfilmowanych przez moich uczniów:
 




ZADANIE 2

Ewaluacja - uczniowie oceniają się wzajemnie wg wyżej wymienionych wskaźników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz