czwartek, 28 września 2017

Zróżnicowanie religijne i kulturowe ludności





Czas realizacji lekcji 90 min. (2 jednostki lekcyjne)

Cele ogólne lekcji:
Poznanie zróżnicowania religijnego i kulturowego ludności świata oraz wskazanie na mapie świata główne kręgi kulturowe (cywilizacyjne).

Cele szczegółowe:

a) Wiadomości
Uczeń zna:
§  terminy: religia, kultura,
§  zna religie mające największą liczbę wyznawców na świecie,
§  rozumie fakt, iż religia (obok języka) jest warunkiem istnienia kultury,
§  przyczyny zróżnicowania religijnego i kulturowego ludności świata,
§  charakterystyczne cechy głównych kręgów cywilizacyjnych,
§  przykłady państw jednolitych oraz zróżnicowanych pod względem religijnym i kulturowym.
Uczeń wyjaśnia:
§  różnicę między religią monoteistyczną a politeistyczną,
§  wpływ wybranych religii na postawy społeczne i gospodarkę,
§  konsekwencje zróżnicowania religijnego i kulturowego ludności.

b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
§  formułować wnioski na podstawie wykresów i map,
§  określić wiek i zasięg występowania  głównych religii świata,
§  pokazać na mapie najważniejsze ośrodki kultu głównych religii,
§  wykazać wpływ niektórych religii  na życie i gospodarkę wybranych państw
§  wskazać na mapie świata obszary, na których żyje znaczny odsetek wyznawców poszczególnych religii globalnych.

c) Postawy:
§  kształcenie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie.
§  rozbudzanie u uczniów tolerancji wobec innych kultur i religii.

Formy pracy:
grupowa, indywidualna.

Metody pracy:
burza mózgów, pogadanka z elementami wykładu, praca z podręcznikiem,

Środki dydaktyczne:
podręcznik, atlas geograficzny, mapa ścienna fizyczna świata i Polski, karty pracy.



Przygotowanie do lekcji
1. Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel dzieli klasę na 7-osobowe grupy. Wręcza członkom grupy instrukcje, które ułatwią zebranie najważniejszych informacji dotyczących poszczególnych religii i wyznań (każdy członek zespołu będzie opracowywał zagadnienia dotyczące innej religii/ innego wyznania: katolicyzmu, protestantyzmu, prawosławia, islamu, judaizmu, buddyzmu lub hinduizmu).
2. Uczniowie, korzystając z podręcznika, atlasu geograficznego, internetu lub innych dostępnych źródeł, zbierają informacje dotyczące określonej religii/określonego wyznania.e
4. Nauczyciel kontroluje pracę zespołów ekspertów oraz pomaga w rozwiązywaniu pojawiających się problemów.
5. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wracają do grup macierzystych i prezentują materiał opracowany w zespołach eksperckich. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogą poznać charakterystyczne cechy głównych religii i wyznań świata.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne.
2. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć i przedstawia cele lekcji.
3. Następnie zapisuje na tablicy pytania: Czym jest religia? oraz Czym jest kultura? Uczniowie podają propozycje definicji religii i kultury. Następnie na podstawie diagramu przedstawiającego strukturę wyznaniową na świecie, zamieszczonego w podręczniku wymieniają główne religie świata.
4. Uczniowie siadają w grupach wyznaczonych na poprzedniej lekcji. Nauczyciel wręcza każdemu z uczniów kartę pracy dotyczącą religii lub wyznania, o których zbierał informacje.

Faza realizacyjna
1. Uczniowie na podstawie zebranych wcześniej informacji oraz podręcznika samodzielnie uzupełniają karty pracy. Mają na to 10 min.
2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. W razie potrzeby pomaga im i wyjaśnia wątpliwości.
3. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie z poszczególnych grup opracowujący zagadnienia dotyczące tej samej religii lub tego samego wyznania przesiadają się i tworzą zespoły ekspertów.
Dyskutują nad przygotowanym materiałem i wyjaśniają wątpliwości. Wspólnie zastanawiają
się, w jaki sposób przekazać opracowane zagadnienia pozostałym członkom zespołów (czas na wykonanie zadania – 10 min).

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania materiału przez uczniów, np.:
§  Jaki jest wpływ hinduizmu/islamu/buddyzmu/ chrześcijaństwa/judaizmu na gospodarkę i społeczeństwo?
§  Na których obszarach skupia się największa liczba muzułmanów/hindusów/buddystów/
 chrześcijan?
§  Gdzie znajdują się miejsca kultu głównych religii świata?
§  Jakimi cechami odznaczają się główne kręgi cywilizacyjne?

2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.

Praca domowa dla chętnych:
Na podstawie najnowszych informacji przedstaw działania fundamentalistów islamskich na świecie. Oceń ich działania w kontekście pokoju na świecie i relacji międzyludzkich.

Grupa 1
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące katolicyzmu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia katolicyzmu?
• Kiedy powstał katolicyzm?
• Jaki jest wpływ katolicyzmu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców katolicyzmu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba wyznawców katolicyzmu
(regiony/państwa)?

Grupa 2
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące prawosławia.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia prawosławia?
• Kiedy powstało prawosławie?
• Jaki jest wpływ prawosławia na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców prawosławia?
• Na których obszarach skupia się największa liczba wyznawców prawosławia
(regiony/państwa)?

Grupa 3
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące protestantyzmu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia protestantyzmu?
• Kiedy powstał protestantyzm?
• Jaki jest wpływ protestantyzmu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców protestantyzmu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba protestantów
(regiony/państwa)?

Grupa 4
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące islamu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia islamu?
• Kiedy powstał islam?
• Jaki jest wpływ islamu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców islamu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba muzułmanów
(regiony/państwa)?

Grupa 5
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące hinduizmu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia hinduizmu?
• Kiedy powstał hinduizm?
• Jaki jest wpływ hinduizmu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców hinduizmu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba wyznawców hinduizmu
(regiony/państwa)?

Grupa 6
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące buddyzmu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia buddyzmu?
• Kiedy powstał buddyzm?
• Jaki jest wpływ buddyzmu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców buddyzmu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba buddystów
(regiony/państwa)?

Grupa 7
Korzystając z dostępnych źródeł (np. podręcznika, atlasu geograficznego, internetu),
zbierz najważniejsze informacje dotyczące judaizmu.
Pytania pomocnicze:
• Jakie są główne założenia judaizmu?
• Kiedy powstał judaizm?
• Jaki jest wpływ judaizmu na gospodarkę/społeczność?
• Gdzie znajdują się główne miejsca kultu wyznawców judaizmu?
• Na których obszarach skupia się największa liczba wyznawców judaizmu
(regiony/państwa)?

Zajęcia przygotowała Tina Darulewska, nauczycielka geografii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz