Cel:
-
wprowadzenie metody “odwróconej
klasy”
-
zapoznanie uczniów z mitologią
grecką
-
utrwalenie obliczeń matematycznych
-
wprowadzenie lub utrwalenie wzoru:
prędkość, droga, czas
-
zapoznanie uczniów z podstawami
praw fizyki
Pomoce naukowe:
-
Internet
-
komputer i projektor
-
tablety/telefony
-
przenośne planetarium
-
program Stellarium (na komputerze
lub tabletach)
Metody pracy:
-
praca w grupach (dzielenie zadań w
domu)
-
praca samodzielna (przy
obliczaniu)
Uczniowie przychodzą na lekcję przygotowani
(jako praca domowa)
- Uczniowie zostają podzieleni na grupy, w których przygotowują plakaty, które opisywać będą sceny z życia mitycznych postaci: Andromeda, Kasjopeja, Cefeusz, Perseusz, Pegaz, Orion, Syriusz.
- Każda grupa na lekcji prezentuje wybraną postać, opisując jej dokonania. Ważne jest, by uczniowie dostrzegli, że niektórzy bohaterowie mają wspólną historię
- Po zaprezentowaniu swoich bohaterów uczniowie stają obok siebie tak, by pokazać powiązanie greckich herosów (np. Andromeda obok Perseusza), zapisują na tablicy imiona bohaterów obok siebie zgodnie z podobieństwem
Z pewnością niektóre historie prezentowane
przez grupy będą zawierały motyw nagrody bądź kary zesłanej przez bogów greckich
na bohaterów: jest to utrwalenie ich pod postacią gwiazdozbiorów na niebie.
Perseusz i Andromeda |
- Uczniowie uruchamiają program Stellarium, gdzie mogą zauważyć, że współczesne nazwy gwiazdozbiorów wzięły się z mitologii greckiej.
- Należy też wskazać, że uczniowie w prawidłowy sposób pogrupowali plakaty: gwiazdozbiory są położone obok siebie w rzeczywistości
- Można uruchomić przenośne planetarium jeśli warunki na to pozwalają (musi być ciemno w pomieszczeniu)
Nauczyciel wyjaśnia, że wszystko to, co widać,
zawsze jest historią.
- Należy powiedzieć, że światło porusza się z prędkością ok. 300 tys. km/s. Dzięki takiej prędkości jest możliwe obserwowanie otaczającego nas świata
- Światłu należy dać trochę czasu: obserwowanie obiektów, które położone są bardzo daleko od Ziemi możliwe jest dzięki uświadomieniu sobie, że obraz danej gwiazdy lub planety dociera do nas ze sporym opóźnieniem.
Przykład odczytany z programu Stellarium:
gwiazda Syriusz (gwiazdozbiór Wielkiego Psa) oddalona jest od Ziemi o ok. 8 lat
świetlnych. To znaczy, że w danej chwili oglądając Syriusza z naszej planety
obraz “wydarzył się” 8 lat temu. Światło “idzie” z Syriusza na Ziemię 8 lat.
Uczniowie mogą podawać nazwy gwiazd i planet
podając ich dystans od Ziemi, na przykład:
-
Betelgeza (Orion): 497 lat
świetlnych
-
Bellatrix (Orion): 252 lat
świetlnych
-
Mirach (Andromeda): 197 lat
świetlnych, etc.
Obliczają wtedy, w którym roku światło
“wyszło” lub zostało odbite z wybranego obiektu niebieskiego,
np. 2018 - 497 = 1521. Nauczyciel może zadać
wtedy pytanie: co zdarzyło się w tym roku albo około tej daty rocznej?
Uczniowie zapisują wyniki w zeszycie, nauczyciel pomaga uczniom wyszukiwać w
Internecie wydarzeń związanych z wynikiem, czyli datą roczną.
Autorką scenariusza jest p. Paulina Krajewska, nauczycielka historii i HiS
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz