Lekcja została przeprowadzona w oparciu o książkę do języka
niemieckiego „Wir smart” w klasach 4 i 5 SP.
Klasa została podzielona na trzyosobowe grupy, które miały
ze sobą współpracować. Lekcja odbywała się w auli szkolnej po to, żeby
uczniowie mieli odpowiednią ilość miejsca do wykonywania wszystkich zadań i nie
przeszkadzali sobie wzajemnie. Uczniowie sami decydowali, które zadania chcą
wykonać, a które opuścić, mogli korzystać z książek, zeszytów lub pomocy
nauczyciela, który dyskretnie starał się towarzyszyć i wspierać swoich
podopiecznych oraz rozwiewać ich wątpliwości.
Materiał składa się z 7 stacji.
STACJA 1 - RODZAJNIKI
Pomoce:
cztery kartony – niebieski, zielony, czerwony i żółty oraz
rzeczowniki na osobnych karteczkach bez rodzajników
Zadanie:
Dopasuj słowa do odpowiednich rodzajników (niebieski karton
– der, czerwony – die, zielony – das, żółty – liczba mnoga).
Pomoce:
1. kartki z pociętymi nazwami członków rodziny (karteczki
żółte) oraz zawodami (karteczki niebieskie)
2. przykładowy dialog
- Was ist dein Vater von Beruf?
- Er ist Architekt von Beruf.
Zadanie (do wykonania w parach):
Każda osoba z pary losuje po jednej karteczce z koloru.
Waszym zadaniem jest utworzenie dialogów, jak podano w przykładzie. Proszę o
zbudowanie 4 takich dialogów.
STACJA 3 – SYLABY
Pomoce:
Proste zdania pocięte na osobnych kartonikach do
wylosowania.
Zadanie (do wykonania w parach lub małych grupkach):
Jedna osoba z grupy losuje zdanie i czyta je na głos. Inne
osoby podskakują tle razy, ile w tym zdaniu jest sylab. W razie potrzeby
czytający może powtórzyć zdanie kilkukrotnie. Proszę o przeczytanie co najmniej
3 zdań.
Pomoce:
Tekst z lukami dotyczący rodziny
Zadanie:
Uzupełnij brakujące informacje w tekście wpisując dane
swojej rodziny.
Pomoce:
Karteczki z
wydrukowanymi pytaniami i pomieszanymi odpowiedziami.
Zadanie:
Dopasuj odpowiedzi do pytań. Pasujące litery wpisz do
drugiej kolumny. Sprawdź poprawność rozwiązania z kluczem.
STACJA 6 – KALAMBURY
Pomoce:
karteczki z nazwami zawodów
Zadanie (do wykonania w parach lub małych grupkach):
Jedna osoba losuje karteczkę z nazwą zawodu, stara się
pantomimicznie go przedstawić, pozostałe osoby zgadują (po niemiecku), kto to
jest.
Pomoce:
kartki A4 z wydrukowanymi postaciami - członkami rodziny
(babcie, dziadkowie, dzieci, rodzice, wujek, ciocia), karteczki z imionami,
wiekiem, zawodami; na osobnej kartce znajduje się tekst o rodzinie, wg którego
uczniowie tworzą na podłodze duże drzewo genealogiczne
Zadanie:
Na podstawie opisu ułóż drzewo genealogiczne. Odpowiednio
przypisz imiona, zawody i wiek poszczególnym osobom.
Opis stacji
Autorka: M. Polakowska-Siwek, nauczycielka j. niemieckiego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz